Papa Itam and Famaly Story


Bengang sangat....aku pi pasar tani hari ni....saja nak makan benda merapu.....
tiba- tiba kakak
( anak aku yang sulong ) mengadu..."nak air ..." hauslah pulak..aku pun melangkahkan kaki ke gerai air...mak oi...air secawan RM 1.20...naik 2 kupang tu...gila ....air kalu sedap tak per ..warna puat lesi..rasa musti tawaq habiaq.....
perghhhhhhhh aku rasa nak berleter je kat depan gerai ni...nasib baik umie cakap tak payah...kalu tidak aku tak pasal 2 jadi penceramah tak diundang....bukan apa...apalah sangat kalu jual singgit jer ..untung per...air tu kalu masak tak per juga...aku tahu air paip jer...kalu tak laku ketanah jua yang ko simbah ...aku bukan menuduh tapi itulah hakikatnya....


Pernah satu hari dibulan posa...aku orang last yang beli masa tu , balik dari keje...( dah masuk waktu berbuka masa tu....)
pas ajer aku hulur duit ..aku tengok depa tuang ajer air tu kat tepi longkang..
pelah salah buat amal jariah....kalau tak nak bagi aku free pun takpelah....
aku tak paham ....korang pikirlah sendiri...boleh jatuh miskin ker kalu air tu disedekahkan pada peniaga yang lain...jual mahal ..buang tak per..ntahlah.....
kebanyakan orang kita " MELAYU "...........buatlah kalu itu korang rasa boleh buat korang kaya... Allah tu Maha Adil....

Dicatat oleh Papa-Itam 10 Disember 2008
blog comments powered by Disqus

Subscribe here