Papa Itam and Famaly Story


Teringat aku tatkala keputusan SPM 1997 , macam-macam yang bermain dalam kotak fikiran aku ni... kemana harus ku sambung pengajianku...aku bertuah kerana permohonanku ke UKM berjaya tapi sayangnya mendapat tentangan keluarga kerana sebab wang ....duit juga yang penting masa tu....
tapi Allah Maha Penyayang....aku dapat juga belajo ...nak dibandingkan dengan kengkawan yang lain... tapi diploma je kat maktab perguruan.Tapi yang lawak tu maktab aku sumer pompuan....frust giler aku masa tu...paham-paham sendirilah.... Kira dari situlah titik tolak aku sebagai seorang cikgu....tapi tuhan ajelah yang tahu...bosannya buat sesuatu tu kalau terpaksa beb...tapi itu ajelah yang aku kena ngadap...janji ada fulus tiap-tiap bulan ( elaun ler ) . Aku ambil opsyen math / kem.hidup.Subjek math ok lagi walaupun nak tercabut kepala dibuatnya...tapi subjek kem hiduplah buat hidup aku huru hara....mana tak ,kena bukak enjin , bersihkan pastu pasang balik...benda yang aku tak pernah buat tu...pastu bertukang...lagi lah aku nak menangis....leceh beb ..tapi satu benda yang paling buat aku nak gila kalu kena bahagian menjahit...hehehe failed beb...garenti aku sanggup perabih duit upah kawan aku buat ...tapi selalunya aku tukar keja ngan kerja math ...nak hidup...
Ada satu saat masa tu bahagian perkebunan , seminggu aku ngan kengkawan tak makan nasi...tau kenapa ...tanganku dicemari taik kambinglah....gaul baja beb ...mak oi bau dia minyak wangi beratus-ratus pun takleh lawan....tapi markah punya pasal redah jelah....
tapi satu perkara aku tak lupa masa zaman maktab ...saat duit elaun nak kunjung tiba makanan asasi pun berubah....selain maggi , mangga muda jadi pembuka selera ...tak susah ..stok sentiasa ada dalam kawasan maktab aku ..yang penting ada baldi, galah panjang dan semangat juang untuk menjolok.....lagi satu garam ngan kicap pun mesti ada ..kalau tak ,takder ummmmppphhh.pastu semangat untuk menelanlah....
tapi itu sumer kenangan ...Dan yang paling penting kat negeri aku belajolah aku jumpa prince charming aku...tapi bukan cikgulah....hehehe....


Pejam celik pejam celik , pertengahan 2001 akhirnya aku dah jadi cikgu betul...nantikan sambungan ku lagi....

~~~From aLoNg~~~

Dicatat oleh Papa-Itam 21 Oktober 2008
blog comments powered by Disqus

Subscribe here